Campanie de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate din județele Dolj și Gorj

Educaţia este un proces complex care implică decizii nu doar de asigurare a continuităţii activităţii, dar cu implicaţii asupra viitorului indivizilor, organizaţiilor și societăţii. Rolul educaţiei în economia bazată pe cunoaștere nu mai este o problemă controversată, ci universal recunoscută de toţi subiecţii care participă în calitate de furnizori sau receptori de educaţie: preșcolari, elevi, studenţi, profesori, sistemul de învățământ, angajatori, administraţii publice.

Profesorul îndeplinește o profesiune de o deosebită impor­tanță, aceea care asigură formarea și pregătirea personalității tinerelor generații și pregătirea lor profesională în cadrul instituțiilor de învățământ, strâns legate de viață, de activitatea socio-profesională, morală și cetățenească.

Profundele transformări înnoitoare au avut efecte considerabile asupra științelor educației, implicit a statutului și a rolului cadrelor didactice.

Dezvoltarea profesională a cadrelor didactice vizează următoarele direcţii de acţiune: programe de formare, programe de supervizare, programe de internship/ stagii de practică. Registrul de formare cuprinde aspecte legate de: cum să se perceapă profesorii ca posesori ai unor seturi unice de abilităţi necesare şcolii ca întreg, cum să ofere aceste abilităţi, cum să funcţioneze ca membri ai echipei de leadership din şcoală, cum să influenţeze aşteptările celorlalţi din şcoală. Cadrele didactice şcolari ar trebui să aibă un rol proactiv, să fie lideri în şcoală şi să schimbe aşteptările directorilor, printr-o gândire sistemică.

Participarea părinţilor în educaţia copiilor are o influenţă pozitivă asupra dezvoltării şi achiziţiilor cognitive ale copilului. Cu toate acestea, câteva studii arată că nu există niciun efect al acestor oportunităţi de participare a părinţilor. Participarea părinţilor este, de asemenea, adesea considerată una dintre cele mai importante caracteristici ale unei şcoli eficiente. Pe lângă efectele pozitive ale participării părinţilor asupra achiziţiilor elevilor, alte studii au identificat şi efecte pozitive legate de adaptarea socială a copiilor, vizând aspecte, precum: comportamentul copiilor, motivaţia lor, competenţa socială, relaţia dintre elevi şi profesori, relaţiile dintre copii.

           Una dintre cele mai importante condiţii ale creşterii eficienţei activităţii educative desfăşurate cu elevii o constituie asigurarea unei depline unităţi de acţiune a tuturor factorilor educativi: şcoală, familie, comunitate. Dacă este adevărat că şcoala este factorul de care depinde în mod covârşitor devenirea personalităţii umane, tot atât de adevărat este că educaţia coerentă nu poate face abstracţie de rosturile familiei în această comuniune.

            Şcoala şi familia sunt două instituţii care au nevoie una de alta. Şcoala şi familia trebuie să găsească făgaşul colaborării autentice bazată pe încredere şi respect reciproc, pe iubirea faţă de copil, să facă loc unei relaţii deschise, permeabile, favorizante schimbului şi comunicării de idei.Părinţilor le revine rolul esenţial în creşterea copiilor, asigurându-le acestora nu numai existenţa materială, cât şi un climat familial, afectiv şi moral.