Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, implică realizarea unor activități complexe, corelate cu obiectivele de bază asumate în debutul proiectului. Acestea presupun creșterea calității activității didactice și îmbunătățirea competențelor cadrelor didactice din grupul țintă. Activitățile proiectului sunt gândite să producă efecte pe multiple planuri, conținutul acestora fiind intercorelat. Printre acestea se remarcă campania de informare, conștientizare și motivare adresată cadrelor didactice care se implementează în special prin intermediul sesiunilor de informare și conștientizare.

Sesiunea de informare din data de 24 iunie, sesiune desfășurată la sediul INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN DOLJ, Craiova, a avut drept temă de discuție BARIERE ÎN COMUNICAREA PROFESOR-ELEVI.

Comunicarea didactică este o formă particulară a comunicării umane care este indispensabilă în transferarea unor conținuturi clare, specifice unui act de învățare și care presupune un raport bilateral profesor-elev. Profesorul nu are rolul doar de a transmite niște informații, ci el este nevoie să comunicacu elevii săi.

Conform lui Cerghit Ioan comunicarea didactică include în structura ei următoarele componente (Cerghit Ioan – Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri şi strategii, Editura Aramis, Bucureşti, 2002):

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere obiective atât de natură cantitativă cât și calitativă. Printre acestea se remarcă și obiectivele legate de îmbunătățirea activității didactice din cadrul școlilor țintă, a competențelor și abilităților cadrelor didactice participante. Sesiunile de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare a cadrelor didactice, oferă posibilitatea coagulării unor informații esențiale pentru nevoile de formare și dezvoltare ale acestora, abordând constatnt o tematică diversificată, conectată la ultimele noutăți din domeniu.

Sesiunea care a avut loc în data de 23 iunie 2019, la sediul INSPECTORATULUI ȘCOLAR JUDEȚEAN GORJ, localitatea Târgu Jiu, a avut în vedere o temă interesantă și actuală care abordează o dimensiune importantă a activității didactice: ETICĂ, VALORI, PRINCIPII MORALE.

În cadrul sesiunii de informare s-au luat în discuție principalele elemente care definesc cerințele unui înalt nivel de etică aferent activității cadrelor didactice, principiile morale care guvernează această activitate, modul în care cadrele didactice ar trebui să impună și să adere la un set de valori morale corespunzătoare.

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, contribuie la identificarea de bune practici si modalitati realiste de gestionare a problemelor care pot apare in activitatea didactica prin intermediul activitatilor derulate. Dintre acestea se remarca seminariile de schimb de bune practici în asigurarea calității educației incluzive și în facilitarea dialogului școală-familie-comunitate, care, alaturi de alte activitati ale proiectului sunt organizate lunar, abordand de fiecare data cate o noua tema de discutie.

Seminariile sunt organizate sub forma unor sesiuni de discuții care angrenează în mod activ fiecare participant și oferă posibilitatea exprimării libere a opiniilor și ideilor acestora pe marginea tematicii abordate.                                                                 

Pentru luna mai, seminarul aferent județului Gorj a avut loc în data de 12 mai 2019, în cadrul Colegiului Auto „Traian Vuia” din Târgu Jiu, fiind abordată tema cu titlul: VALORIFICAREA ACTIVITĂȚILOR DIN CADRUL PROGRAMULUI ȘCOALA ALTFEL - SĂ ȘTII MAI MULTE SĂ FII MAI BUN.

Programul ȘCOALA ALTFEL - SĂ ȘTII MAI MULTE SĂ FII MAI BUN, reprezintă o inițitiativă desfășurată la nivel național, care dorește să coaguleze activitățile extracurriculare și extrașcolare desfășurate în cadrul instituțiilor școlare de la diverse nivele.

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, are în vedere o componentă importantă a dezvoltării profesionale a cadrelor didactice care fac parte din grupul țintă. Activitățile din cadrul proiectului sunt gandite in asa fel incat sa acopere nevoile de formare si dezvoltare ale cadrelor didactice, pe multiple planuri. Activitatile au in vedere nu numai evenimente dedicate informarii sau mentorarului si coachingu-ului cat si cursuri de formare profesionala atestate de Ministerul Învățământului. Toate categoriile de activitati sunt create sub forma unui tot unitar care contribuie la indeplinirea obiectivelor proiectului. Printre activitatile de informare si mentorat se remarcă sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv comportamental care propun auditoriului o noua tema cu fiecare noua intalnire lunara. Pentru luna mai, în data de 12 mai 2019, la sediul Colegiului Auto „Traian Vuia”, din localitatea Târgu Jiu, se va realiza o nouă sesiune de mentorat și coaching care va avea drept temă – VALORIZAREA POTENȚIALULUI INDIVIDUAL. DISCIPLINA POZITIVĂ ȘI ASERTIVITATEA.

Tema propune o incursiune într-un domeniu extrem de important pentru evoluția profesională a cadrelor didactice – dezvoltarea potențialului individual. În activitatea didactică, formarea continua și implicit evoluția individuală a fiecărui cadru didactic este esențială pentru un proces didactic de calitate. Indiferent de nivelul de dezvoltare pe care îl deține la un moment dat o persoană, cerințele curente specifice acestei profesii necesită o pregătire periodică a cadrelor didactice și raportarea în permanență la cerințe dinamice referitoare la procesul educațional.

Proiectul POCU/73/6/6/107134 QualForm – Asigurarea CALităţii educației prin FORMare profesională continuă, conjugă eforturile celor 3 parteneri care conlucrează la implementarea sa, în direcția îmbunătățirii calității actvității desfășurate în școlile defavorizate din cele două regiuni de implementare. Pentru atingerea obiectivelor proiectului au fost gândite într-o manieră constructivă o serie întreagă de activități – evenimente care creează lună de lună premisele îmbunătățirii competențelor cadrelor didactice participante. Sesiunile de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental propun lunar o serie de tematici adaptate curriculei didactice curente care oferă cadrelor didactice răspunsuri pertinente la o diversitate de probleme cu care acestea se confruntă în activitatea de zi cu zi.

Sesiunea de mentorat didactic și coaching cognitiv-comportamental desfășurată în data de 13 mai 2019, la sediul Inspectoratului Județean Dolj, a avut în vedere tema – TEHNICI DE STIMULARE ȘI MENȚINERE A ATENȚIEI COPILULUI ÎN MEDIUL ȘCOLAR.

În cadrul sesiunii s-a evidențiat faptul că menținerea atenției la elevi reprezintă o problemă de mare interes, cu repercusiuni importante la nivelul activității didactice, pe multiple planuri – atât din punct de vedere al performanței școlare cât și al integrării elevilor în mediul școlar sau al comunicării coerente cu cadrele didactice.