Campanie de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate din județele Dolj și Gorj

PROIECT EDUCAȚIONAL DE EDUCAȚIE FINANCIARĂ

Proiectul educațional de parteneriat în domeniul educației financiare iși propune să promoveze conceptul de educație financiară în rândul elevilor și, de asemenea, să imprime respectul copiilor față de muncă și față de bani. În cadrul proiectului copiii desfăsoară activități și jocuri atractive care stimulează dezvoltarea cognitivă, creativitatea, spiritul antreprenorial, contribuind la însușirea unor comportamente conform intereselor și nevoilor lor de dezvoltare. Prin activitățile desfășurate se va urmări formarea unor deprinderi și abilități de utilizare a mijloacelor și tehnicilor bancare (bani, carduri, bancomat) precum și conturarea unei imagini a modului în care banii sunt percepuți, cheltuiți și economisiți.Prin jocuri atractive precum jocuri exercițiu, jocuri de rol, jocuri folosind softuri educaționale, activități desfășurate folosind caietele de lucru, discuții libere se va urmări dezvoltarea capacităților cognitive, afective și volative ale copiilor precum și formarea unui comportament responsabil față de bani.

Introducerea tehnologiilor de informație și comunicare în curricula școlară este în general considerată ca un lucru bun, cu multe câștiguri pozitive, care sunt demonstrate prin: creșterea motivației, efecte pozitive la realizare, îmbunătățirea metodelor de predare și învățare. E important să ne amintim că tehnologiile sunt un potențial de noi instrumente care trebuie introduse și aplicate adecvat în contextul clasei. Cu alte cuvinte, e mai mult o extindere și o îmbunătățire a pedagogiei cu noi tehnologii.

Avizul practic pentru integrarea tehnologiilor de informație și comunicare în schemele existente a fost furnizat de UNESCO în 2005, în ,,catalogul analitic al publicațiilor”, care relatează despre integrarea tehnologiilor de informație și comunicare în curriculum. Cu subtitlul ,,Integrarea tehnologiilor în subiecte specifice”, se sugerează: Strategiile descrise pentru integrarea tehnologiilor de informație și comunicare în subiecte specifice sugerează că începeți să priviți către scop și apoi să identificați subtopicele specifice și obiectivele lor. Profesorul trebuie sa decidă dacă aceste subtopice și obiective se pretează ușor la integrarea tehnologiilor de informație și comunicare.

Deși achiziția abilităților tehnologiilor de informație și comunicare specifice de către profesori este un important prim pas, gradul în care aceste abilități trebuie dezvoltate pentru a preda efectiv este chestionabil. Profesorii poate au fost cursați în informatice de bază, adesea pentru scopuri administrative sau simple prezentări, dar au nevoie de traininguri specifice pentru a fi apți să conecteze potențialul tehnologiilor de informație și comunicare elevilor cărora le predau. Pentru o reală integrare a tehnologiilor de informație și comunicare în procesul de predare-învățare, profesorii trebuie ajutați să înțeleagă cum poate educația prin tehnologie informa și întări pedagogia. Tehnologiile de informație și comunicare nu sunt doar un instrument pentru a prezenta conținuturile existente cu mijloace noi, sunt un mod de a introduce noi paradigme în învățare.  Adoptarea tehnologiilor de informație și comunicare este puternic influențată de atitudinile profesorilor, de experiențele lor, de crezurile lor pedagogice.

În continuă dezvoltare, tehnologiile informaţiei şi comunicării (ICT) au schimbat fundamental natura relaţiilor globale, sursele de avantaj în competiţie şi oportunităţile pentru dezvoltare economică şi socială. Tehnologii ca Internetul, computerele personale sau telefonia mobilă au schimbat întreaga lume într-o reţea globală de persoane, firme, şcoli şi guverne, ce comunică şi interacţionează între ele printr-o varietate de canale. Explozia acestei reţele globale mediate tehnologic a produs o lume în care oricine poate, virtual, să beneficieze de avantajele Integrării Digitale. Fără o populaţie educată, doritoare să folosească tehnologiile informaţiei şi comunicării, nici o comunitate nu poate participa în mod real în reţeaua globală. Pentru a îmbunătăţi aceste resurse, ICT trebuie integrate în sistemul de învăţământ. Din nefericire, cu toate că utilizarea ICT în educaţie este un catalizator pentru Integrarea Digitală, este  de cele mai multe ori neînţeleasă sau subestimată.

Accesul şcolilor la tehnologia informaţiei şi comunicării. Şcolile trebuie să integreze mecanismele ICT în procesul de învăţare dacă doresc să fie parte a reţelei globale. Programele care oferă studenţilor acces în clasă la ICT realizează un prim pas în Integrarea Digitală. Pregătirea unei şcoli în sensul accesului poate fi clasificată în şase arii distincte: numărul de computere, accesul fizic la noi tehnologii, tipuri de computere, răspândirea reţelei, accesarea şi organizarea conţinutului electronic, precum şi calitatea şi viteza conexiunii în şcoli. În general, răspândirea ICT este calculată in formula costului unei unităţi pe student/elev. Computerele tind să fie aduse mai întâi la nivelul universităţii, apoi în licee, gimnazii şi în cele din urmă la nivelul şcolilor primare. 

Societatea și economia digitală reprezintă un domeniu abordat intens atât în sfera politicilor publice și a economiei, cât și în mediul academic. Ritmul rapid de difuzare a tehnologiilor digitale în viața de zi cu zi și în sectoarele economice determină schimbări continue și rapide în multe sectoare de dezvoltare. Multe dintre aceste schimbări provocate de digitalizare nu sunt încă analizate și înțelese, sunt deocamdată observate, iar impactul acestora chiar și pe termen mediu este dificil de estimat.

Utilizarea pe o scară tot mai mare a tehnologiilor informației și comunicațiilor și a celor digitale schimbă viața de zi cu zi atât în plan economic și profesional, cât și în cel social. În prezent există numeroase posibilități de interacțiune și colaborare în mediul online/digital, ceea ce determină apariția a noi forme de participare și creare de valoare.  Întreprinderile și organizațiile transferă din ce în ce mai mult comunicațiile către rețelele sociale (social media) și către comunitatea online. De asemenea, instituțiile politice și agențiile guvernamentale sunt tot mai deschise către interacțiunea crescândă cu societatea, formându-se noi modele de participare și cooperare între autorități și cetățeni. Inovația (deschisă), creativitatea, diseminarea largă a cunoștințelor și informațiilor științifice și tehnice beneficiază de platforme extinse în mediul online / digital, sporind potențialul de creștere și competitivitate economică. Toate aceste abordări deschise și inovatoare contribuie la dezvoltarea societății și economiei digitale.    

Experţii din domeniul educaţiei văd potenţialul care stă în spatele dispozitivelor electronice de care majoritatea oamenilor sunt dependenţi în ziua de astăzi. Dacă în ultimii ani cărţile electronice au câştigat teren în faţa celor clasice, învăţământul poate atinge un nivel superior, adaptat cerinţelor şi obişnuinţelor generaţiei crescute în era digitală.

Problema care poate apărea în această direcţie este aceea că profesorii sunt obişnuiţi cu metodele de predare clasice şi, chiar dacă folosesc un laptop, o tabletă sau un telefon mobil, nu se pot descotorosi atât de uşor de stilul cu care s-au obişnuit.

Societățile actuale din Europa și din întreaga lume sunt puternic modelate de accesul larg la internet, ceea ce face posibil ca cetățenii nu numai să aibă acces la un volum de informații copleșitoare și uneori confuz, ci și să le conecteze și să le combine, cu instituțiile publice și cu părțile interesate ale societății civile în diferite moduri, într-o lume digitală.

Transformarea digitală este o realitate pentru întreaga societate, însă vine cu o serie de situații provocatoare pentru toate mediile. Fără îndoială, elevii sunt cei care au preluat și integrat tehnologia ca un mod de viață.