Campanie de informare, conștientizare, sensibilizare și motivare pentru atragerea și menținerea resurselor umane calificate în școli defavorizate din județele Dolj și Gorj
Prin valorizarea propriilor experienţe profesionale în colaborare şi parteneriat cu toţi factorii sociali implicaţi în educaţie şi formare-profesională, şcoala va urmări formarea unui absolvent autonom, responsabil, competent profesional, care să corespundă standardelor de valori ale cetăţeanului European.
Misiunea unităţii şcolare – cunoscută şi asumată de către toate grupurile de interese, reprezentate în şcoală de profesori-elevi-părinţi şi autoritatea locală, agenţi economici, ONG-uri, reprezintă „raţiunea” de a fi, justificarea existenţei şcolii într-un anumit context educaţional şi comunitar, „orientarea” şi asigurarea „consistenţei şi coerenţei” activităţilor desfăşurate în şcoală, în jurul unor scopuri şi valori comune ca:
În sens larg, managementul este activitatea complexă de concepere, pregătire, organizare, coordonare și administrare a elementelor implicate în atingerea unor obiective. Managementul reprezintă un proces conștient de conducere și coordonare a acțiunilor și activităților individuale și de grup, precum și de mobilizare și alocare a resurselor unei organizații (umane, materiale, de spațiu și de timp) în vederea îndeplinirii obiectivelor acesteia în concordanță cu misiunea, finalitățile și responsabilitățile sale economice și sociale.
Date fiind însă finalitățile sistemului de învățământ, complexitatea procesului educațional, varietatea și amploarea resurselor implicate și specificitatea produsului final care nu este unul concret și palpabil, managementul educațional are un specific aparte pronunțat, evidențiat, în principal, prin ceea ce teoreticienii numesc componenta umană a procesului.
Citește mai mult: Management participativ la nivelul organizației școlare
În viitor, profesorul ideal este empatic, adaptabil, creativ (pedagogic), cu abilități de comunicare, integru, cu competențe digitale, dornic să învețe continuu, incluziv, respectă pe fiecare, curios, dăruit profesiei, cu respect față de profesie, autentic, responsabil, colaborativ, iubește copiii, centrat pe nevoile elevilor și etic.
Profesorii au nevoie de cunoștințe din următoarele arii și domenii: disciplina/disciplinele/ aria curriculară în care dorește să profeseze; intersecții și relații disciplinare; didactica disciplinei/ disciplinelor/ tematicii curriculare și e-learning; psihologie, psihopedagogie și neuroștiințe.
Citește mai mult: Ce știe? Ce poate? Ce valori are profesorul de mâine?
Succesul școlar depinde de existenţa unor profesori cu înaltă calificare, care să poată implementa dezvoltarea unor principii europene comune adaptate societății bazată pe cunoaştere.
O prioritate cheie a dezvoltării principiilor comune constă în găsirea celor mai bune modalităţi de a reflecta nevoile profesorilor. Profesorii joacă un rol crucial în sprijinirea experienţei de învăţare a tinerilor. Ei sunt actorii cheie în evoluţia sistemelor de educaţie şi în implementarea reformelor. Educaţia de înaltă calitate asigură elevilor împlinire personală, abilităţi sociale mai bune şi oportunităţi de angajare mai diverse.
Această profesiune are o puternică influenţă asupra societăţii şi joacă un rol vital în dezvoltarea potenţialului uman şi în formarea generaţiilor viitoare. Prin urmare, pentru a-şi atinge obiectivul său ambiţios, sistemul de educație trebuie să privească rolul profesorilor, pregătirea şi dezvoltarea carierei lor ca pe nişte priorităţi cheie.
Definită din perspectivă legislativă, în România, formarea continuă a personalului didactic constituie un drept care se realizează, în principal, prin perfecţionare şi conversie profesională.
Evoluţia în carieră a personalului didactic din învăţământul preuniversitar se realizează prin promovarea examenelor de definitivare în învăţământ şi obţinere a gradelor didactice II şi I.
Pentru a se realiza corelarea cu reglementările specifice educaţiei adulţilor şi educaţiei permanente, dezvoltarea profesională continuă se realizează prin stagii de formare obligatorii. Stagiile de formare continuă intră în sistemul de evaluare/echivalare prin credite profesionale transferabile, obligativitatea constând în acumularea de către cadrul didactic a 90 de credite într-o perioadă de cinci ani. Programele de formare continuă a personalului didactic sunt organizate modular pe următoarele domenii principale: specialitate, pedagogie, psihologia educaţiei, didactica specialităţii, TIC, management educaţional.
Citește mai mult: Dezvoltarea profesională şi evoluţia în carieră